Fakta & forskning

Broccolikoncentrat+

Broccolikoncentrat+ för cellerna energi och försvar

Ny produkt för cellernas försvarssystem! 

349 kr

Sacro-Bol

God jästorganism för mag-tarmkanalens funktion

545 kr

RevivaBio Smörsyra

Viktigt för att tarmslemhinnan ska må bra

519 kr

Daosin

Vid histaminintolerans och överkänslighet mot födoämnen.

289 kr



L-Teanin och magnesium vid stress

När vi är stressade förbrukas bland annat mineralen magnesium för att kroppen ska kunna hantera påfrestningar. Vid stress gör adrenalinet att hjärtat pumpar snabbare, blodtrycket går upp, att kärlen och musklerna drar ihop sig. Denna funktion kräver höga mängder magnesium för att kroppen ska fungera. (R)

Flera forskningsstudier pekar på att Magnesium och aminosyran L-Teanin har flera hälsoegenskaper som kan vara bra för kroppen vid stress, dålig sömn, ångest och oro.

L-Teanin:

  • Lugnar ner hjärnan och kroppen
  • Bidrar till psykiskt välbefinnande
  • Kan bidra till förbättrad sömnkvalitén
  • Främjar koncentrationen och tankeverksamheten
  • Bidrar till att skydda hjärtat

(R)

Magnesium:

  • Tillför energi
  • Bidrar till att motverkar kronisk trötthet
  • Påverkar närmare 300 enzymer i kroppen
  • Påverkar bikokemiska rekationer i kroppen
  • Får musklerna att slappna av
  • Gör att kroppen återhämtar sig
  • Motverkar huvudvärk och migrän

(R*), (R)

Stressreaktioner

Studier visar att L-Teanin minskar stresssymptom, samt sänker hjärtfrekvenser och blodtrycket. (R),(R)

Magnesium har en lugnande inverkan på hypofysens funktion och kan bidra till till att motverka överstimulerande effekter från binjurarna. (R*)

Magnesium kan bidra till att dämpa HPA axeln (CRH, ACTH, kortisol) (R), vilken kan vara överaktiv vid stress. (R)

Forskning visar att stresshormoner minskar magnesium i vävnaden. (R)

Ångest

Forskning visar att L-Teanin kan reducera ångestsymptom och ökar avslappningen i kroppen. (R),(R),(R)

En studie visar att intag av L-Teanin under 8 veckor hjälpte vid depressiva symptom, ångest, sömnsvårigheter och kognitiva försämringar hos patienter med depressionssjukdomar. (R)

L-Teanin är viktig för tillverkningen av GABA, 
en hämmande neurotransmittor, som lugnar kroppen och ökar ditt välbefinnandet. (R*)

Magnesium bidrar till balans i hjärnan. (R*). Enligt forskare, minskar magnesium ångest och ångestrelaterade sjukdomar, speciellt kombinerat med vitaminer och mineraler. (R)

Magnesium kan också blockera NMDA receptorer, som vid överaktivering kan leda till neurologiska obalanser. Magnesium kan på det viset bidra till att minska ångest. (R)

Magnesium spelar en stor roll för många enzymer, hormoner och neurotransmittorer som påverkar de kemiska reaktioner involverade i depression. (R)

Forskning pekar på att tillskott av magnesium kan bidra till ett förbättrat mående vid olika former av depression, PMS och kronisk trötthet. (R)

Låga nivåer av magnesium kan yttra sig genom depressiva symptom, enligt studier. (R)

Hjärta och blodkärl

Forskning visar att L-Teanin kan förbättra funktionen hos blodkärlen genom att öka 
produktionen av kväveoxid. (R),(R)

L-Teanin minskar högt blodtryck, enligt studier gjorda på djur. (R),(R)

L-Teanin förhindrar också lipidperoxidering hos LDL kolesterol, 
vilket minskar risken att artärerna förhårdnas. (R)

Magnesium reglerar blodtrycket och kan sänka högt blodtryck visar studier. (R),(R),(R*). Magnesium är viktig för hjärtat, blodcirkulationen (R*) och motverkar hjärtstopp. (R),(R)

Sömn och avslappning

L-Teanin förbättrar sömnen med färre uppvaknanden under natten, visar studier av personer med ADHD. (R)

Magnesium har en avslappnande effekt på musklerna och bidrar till en högre kvalitet på sömnen. (R*)

Studier visar att magnesium effektiviserar sömnen, ökar sovtid och minskar insomningstiden, samt uppvaknanden tidigt på morgonen. (R)

Energi och skärpa

Hjärnan

L-Teanin skapar alfa-vågor i hjärnan, som ger ett vaket men avslappnat tillstånd. (R*) L-Tea-nin bidrar till klarare tankar och skyddar också kroppen mot stressens effekter. (R*)

L-Teanin kan enligt studier bidra till att förbättra minne och uppmärksamhet. (R),(R),(R). Forskning pekar på att L-Teanin och grönt te förbättrar minne och fokus vid kognitiva försämringar (R).

Andra studier visar att L-Teanin kan påverka reaktionsförmågan positivt. (R)

Magnesium kan förbättra inlärning och neurologiska funktioner visar olika studier av möss (R),(R).

Kronisk trötthet och mitokondrierna

Magnesium är inblandad i alla reaktioner i kroppen som skapar eller frigör energi. (R*)

Magnesium är mycket viktig för mitokondrierna, cellernas kraftverk. Magnesium bidrar till omsättningen av ATP och lagrar energi. (R)

En studie visar att en stor del av patienter som lider av kronisk trötthetssyndrom även har magnesiumbrist. (R)

Vid behandling med magnesium hos patienter med kroniskt trötthetssyndrom (CRF) och magnesiumbrist, förbättrades patienternas mående och de fick
ökad energi. (R)

Muskler, kramper, huvudvärk och migrän

Magnesium som är involverad i kroppens proteinsyntes och DNA-produktion (R*), behövs för att musklerna ska fungera optimalt vid fysisk aktivitet och vila. (R).

Forskning visar att Magnesium kan förbättra den fysiska prestationsförmågan (R) och motverkar muskelkramper (R*), huvudvärk och migrän. (R),(R)

R* Wihelmsson Peter, Näringsmedicinska Uppslagsboken, 2007, Örtagårdens bokförlag. s.402-403.