Fakta & forskning

DAOfood Plus

Vid histaminintolerans och överkänslighet mot födoämnen.

459 kr

Broccolikoncentrat+

Broccolikoncentrat+ för cellerna energi och försvar

Ny produkt för cellernas försvarssystem! 

349 kr

Sacro-Bol

God jästsvamp för mag-tarmkanalens funktion

545 kr

RevivaBio Smörsyra

Viktigt för att tarmslemhinnan ska må bra

519 kr



Tre näringsämnen för kroppens energi

Din kropp behöver olika näringsämnen för att få energi och kunna fungera. Niacin (Vitamin-B3), Pantontensyra (Vitamin-B5) och Kolin är ämnen som hjälper kroppen att skapa ATP (Adenosintrifosfat) en av kroppens viktigaste energikällor.

Dessa ämnen är viktiga för hjärnan och nervernas funktion. De främjar minne, kognition och ökar kroppens skydd mot stress och ämnen som bidrar till  inflammation och åldrande.

1) Niacin – Vitamin-B3

Energi i cellerna

Energiproduktionen i alla celler är beroende av Niacin som hjälper till att omvandla kolhydrater och protein till ATP (Adenosintrifosfat), som är cellens huvudsakliga energikälla. (R) Ca 200 enzymer är beroende av Niacin.(R),(R) Den hjälper till att förbättra cellens kraftverk – mitokondriernas funktion. (R),(R).

Hjärnans funktion

Niacin är nödvändig för att hjärnan och nerverna ska fungera, enligt forskning. (R) Niacin bidrar till att ge hjärnan energi och reparera skador på hjärnceller. (R)

Vid kronisk trötthet, utmattning och olika psykiska sjukdomar, har behandling med Niacin och Niacinamid bidragit till positiva resultat. (R),(R),(R)

Hjärndimma och vissa psykiska symptom kan vara kopplade till niacinbrist, enligt forskning. (R)

 

Hormoner, stress och ämnesomsättning

Niacin är nödvändigt för att bilda östrogen, progesteron och testosteron. Den är också viktig för binjurarnas funktion, bildningen av kortisol som hjälper kroppen att hantera stress, samt bildandet av, insulin och sköldkörtelhormonet tyroxin (T4). (R)

Niacin är även viktig för:
  • Matsmältning (R),(R)
  • Cirkulation (R)
  • Ämnesomsättning(R)
  • Allergi-balanserar histamin (R)
  • Balanserar kolesterol (R), (R)(R)
  • Sänker triglycerider (R), (R)(R)
  • Motverkar Diabetes(R)
  • En frisk hud (R), (R), (R), (R)
  • Motverkar oxidativ stress och inflammation (R) (R)
  • Förbättrar artrit, sänker smärta och ökar ledernas rörlighet (R), (R)

2) Pantotensyra – Vitamin B5

Energiproduktionen

Pantonensyra (vitamin B5) spelar en roll i energiproduktionen. Den fungerar som ett coenzym i kemiska reaktioner som skapar energi (R), bland annat energi
från socker, protein och fett, som blir till energiformen ATP. (R)

Pantotensyra är viktig för bildning- och omsättning av celler, fettsyror och hormoner. (R), (R)

Stress och hormoner

Hormonsystemet påverkar din kropps förmåga att hantera stress. Pantontensyra reglerar binjurarna som som påverkar energi och kroppens förmåga 
att aktiveras vid stressiga situationer, vid fysisk aktivitet och att komma upp på morgonen. (R),(R)

Pantontensyra medverkar i syntesen av det antiinflammatoriska stresshormonet kortisol och stärker binjurarna som behövs för att aktivera kroppen och att hantera stress. (R),(R),(R)

Pantontensyra motverkar olika typer av stress, t.ex. ökar din kropps motståndskraft mot långvarig stress då den lugnar nervsystemet. (R),(R)

Pantontensyra reglerar också hypofyshormoner, som påverkar en mängd hormononer som påverkar energi och ork, ämnesomsättning, psykiskt mående och fertilitet bland annat. (R),(R) Pantontensyra har därför en en förmåga att minska stress, oro och depression. (R),(R),(R)

Hjärnan och nervernas funktion

Pantontensyra är nödvändig för nervsystemets funktion. Energi som omvandlas av pantontensyra aktiverar neurotransmittorerna i hjärnan. De bär kemiska signaler genom hela kroppen, för att få den att fungera. (R)

Nervsystemet är beroende av molekylen Acetylkolin som av bland annat produceras av Pantontensyra. Den möjliggör kommunikation mellan hjärnan, ryggmärgen och organen. (R) Utan pantontensyra kan smärta, skador på nerver och muskler uppstå. (R)

Fler fördelar med Pantontensyra
  • Viktig för matsmältningen (R),(R), (R)
  • Bra för hormonproduktionen (R)
  • Förbättrar hjärt-kärlhälsan
  • Sänker LDL (dåligt) kolesterol och triglycerider (R)
  • Immunförsvar (R)
  • Läker huden (R)
  • Är en antioxidant
  • Har antihistamineffekter för att reducera allergireaktioner
  • Skyddar kroppen mot strålning
  • Stärker benhinnan
  • Tillverkning av röda blodkroppar
  • Viktig för hudens läkning och ett friskt hår
  • Motverkar reumatoid artrit, minskar smärt och ökar rörlighet

(R), (R), (R).

3) Kolin

Kolin är ett essentiellt mikronäringsämne som är viktigt för din kropps energi och ämnesomsättning. Din hjärna, lever, nerver och dina musklernas rörlighet behöver Kolin för att fungera. (R)

Kolin är kopplat till Folat (Folsyra, B9) och de andra B-vitaminerna. (R)

Den är viktig för fettomsättningen och hjälper till att omvandla fettsyrorna till de former som kroppen behöver. (R) Kolin är en del av lecitin, som bryter ner fett och gör att fettet hamnar på det ställe i kroppen där det behövs. (R)

Cellerna och DNA

Cellerna skyddas och kan hållas friska med hjälp av Kolin som är en del av fosfolipiderna som utgör cellmembranen kring cellerna. (R), (R)

Utan kolin kan inte fetter användas för att bygga cellernas struktur och membran. (R)

Kolin och B-vitaminen Folat behövs för att skapa DNA- (genetiskt material din kropp). (R)

Hjärnan, minnet och kognitionen

Kolin förbättrar mental energi, fokus och koncentration. (R) Den är viktigt för minnet och bidrar till talet. (R), (R)

Kolin hjälper till att hålla hjärnan elastisk, något som försämras med åldern.

Den är en del av neurotransmittorn Acetylkolin, som motverkar psykiska sjukdomar och kognitiva problem (R), (R).

Låga nivåer av acetylkolin tror forskare bidrar till Alzheimers sjukdom och åldersdemens. Kolin har visat sig förbättra demens, minnesförlust och kognitiva funktioner vid åldrandet. (R), (R)

Studier gjorda på djur visar att Kolin kan förbättra minnesförlust, förbättra läkning efter stroke, utveckla koordination, kognition och skydda hjärnan vid slaganfall. (R),(R),(R),(R),(R),(R),(R)

Centrala nervsystemet

Kolin är en del av nervsystemet och behövs för att nervcellerna ska kunna kommunicera med varandra. Myelinskidorna som skyddar nervcellerna byggs upp av kolin. (R), (R)

Kolin främjar neurotransmittorerna, nervernas funktion och signalsystem. (R) Den gör också att hjärncellernas membran bibehålls och främjar hjärnans utveckling. (R)

För att hjärnan ska hållas frisk, behövs Acetylkolin (R). Acetylkolin som skapas ur Kolin är en del av det parasympatiska nervsystemet och främjar vila, selektiv uppmärksamhet, uppfattning och minne. (R)

Vaugusnerven som påverkar matsmältningen och stressresponsen stimuleras av Kolin. (R) Vagusnerven använder acetylkolin för att minska inflammation i kroppen. (R)

Musklernas funktion

Varje gång en muskel rör sig i kroppen, behövs kolin för att aktivera neurotransmittorn Acetylkolin, som gör musklerna rörliga. (R),(R),(R)

Kolin är därför viktig för muskelnervernas funktion och kan vara användbar för att öka rörlighet, motverka utmattning samt muskelsmärta. (R),(R),(R)

Brist på Kolin kan orsaka:
  • Dåliga hälsa hos mitokondrierna
  • Låg energi
  • Sämre minne och fokus (kognitiv funktion)
  • Leverproblem (fettlever)
  • Känsloobalanser
  • Muskelsvaghet
  • Lägre uthållighet
  • Sämre funktion hos det parasympatiska nervsystemet

(R),(R),(R),(R),(R),(R),(R),(R),(R)

Dessa ämnen kan hjälpa din kropps energiproduktion, genom att bidra till produktionen av ATP och hormoner, och se till att nervceller kan kommunicera med varandra samt hålla cellmembranet intakt, så att näringen och energin i cellen kan aktivera funktionerna i din kropp.